Publicerat
6 mars, 2013

Den 1:a Mars firade Yahoo 18 år. Hade det handlat om en person hade Yahoo blivit myndig. Men läget ser snarare ut som sökmotorn och internet ikonen börjar dra sig tillbaka och gå i pension. Om inte deras relativt nytillträdda VD och ex-Googlaren Marissa Mayer kan få trenden att vända.

Men vad har Yahoo för plats i sökmarknadsföringen idag och hur ser läget ut egentligen?

Yahoo 18 years

Mer än bara en söktjänst

Yahoo har varit mer än en söktjänst vilket kanske många förknippar Yahoo med idag. Innan 2000-talet så var Yahoo en av internets mest välbesökta webbplats och en internet portal för många. Några av tjänsterna som varit starka hos Yahoo är sök, nyheter, finans, e-post och webbkatalogen m.fl. Men efter 2000-talet har det gått upp och ned för Yahoo med tjänsterna och lönsamheten.

Sökteknologi som levererats av andra

Yahoo har egentligen inte haft en sökmotor som indexerats och sökt igenom webbinnehåll likt Google och Microsoft till en början. Det började med att de hade ett söksystem för deras katalog de tillhandahöll. År 2001 fick det ett sökindex tillhandahållet av Inktomi som inte var allt för långvarat och därefter fick Google tillhanda ha sökresultatet på Yahoo.

Att Google fick tillhandahålla sökteknologi till Yahoo som vid den tiden fortfarande var en stor och välbesökt webbplats må ha gjort mycket för marknadsföringen av och tillväxt för Google som sökmotor och söktjänst.

År 2004 så slutade samarbetet officiellt mellan Yahoo och Google. Yahoo hade vid detta lag tagit anskaffat sig en egen sökteknologi genom att köpa upp Inktomi redan 2002.

År 2009 så ingick Yahoo ett samarbete med Microsoft och låta deras sökmotor Bing stå för sökresultatet hos Yahoo. Och så är det ännu idag. Vilket vi kan se när man gör en sökning hos Yahoo där det står längst ned ”Tillhanda hålls av Bing”.

Yahoos sökresultat tillhandahålls/levereras av Microsoft Bing

Hur stor är Yahoo idag jämfört med andra sökmotorer

De flesta frågar sig inte ens denna fråga då dom känner till att många använder sig av Google söktjänst när de ska söka efter något. I alla fall om man kollar på den svenska marknaden.

Ser vi till hur stor andel det är av söktrafik som finns i Sverige så ser det ut att vara kring 0.5% från Yahoo.

Söktrender i Sverige

Tittar vi på andelen globalt så ser det ut enligt följande hos Net MarketShare att Yahoo har strax under 8%:

Söktrender globalt

Ser vi till StatCounter som använder en annan metod för insamling av data så ser det ut att vara lite lägre, ca 3%.

Söktrender globalt från statcounter

I sin helhet så är det väldigt lite söktrafik som kommer från Yahoo i dagsläget. Därför är det inte konstigt att man nästan inte pratar något mer om Yahoo som en stor aktör bland sökrelaterade tjänster.

Men beakta att: Hur mycket besökstrafik och vilket värde besökstrafiken har som kommer från Yahoo till din webbplats ser du själv med ditt webbanalys verktyg.

Sammanfattningsvis om Yahoos betydelse för sökmarknadsföringen i dagsläget

I dagsläget är Microsoft den partner som levererar med Bing sökresultatet till Yahoo. Därför finns det inget speciellt annorlunda att tänka på när man ska sökmotoroptimera en webbplats för bättre synlighet hos Yahoo än Bing. Hur det här kommer utveckla sig i framtiden återstår dock att se.

VD på Yahoo - Marissa MayerMayers har sagt att sök är ett fokus hos Yahoo och därför kanske man kan förvänta sig att det kommer ske förändringar inom den närmaste tiden. Mayers har varit med från början på Google, besittandes med mycket kunskap och erfarenhet för att driva detta vidare till något bättre. Så det är förtidigt att säga ”Hej då” till Yahoo som söktjänst även om det onekligen ser dystert ut.

Jag ser inte att något fokus behövs läggas på Yahoo idag eller har behövts de senaste åren, för knappt någon. Kan Yahoo räddas och bli en etablerad söktjänst igen, det är frågan.

Om Carl Joel Määttä
Grundare av IntenseQ. Jag har ett stort intresse för internetmarknadsföring och webbutveckling. Jag bekantade mig med SEO-branschen år 2004. Efter att jag blev klar med min högskoleutbildning började jag arbeta dagligen med bl.a. SEO år 2010.

Följ Carl Joel Määttä på Google+.


Lämna dina kommentarer nedan