Publicerat
21 februari, 2013

Att Google har problem med spam och metoder för att manipulera information är inget nytt. Ständigt uppdaterar Google sina algoritmer i deras olika tjänster för att motverka otillåtna metoder som bryter mot sökmotorns riktlinjer. Säg vad man vill om vilka metoder som är fula men bryter det mot riktlinjerna så får man förvänta sig negativa effekter som påföljd förr eller senare.

Googles uppdaterade algoritmerna för sin tjänst ”Google Maps” nyligen. Detta i ett led för att motverka påhittade recensioner om företag som använder sig av Local tjänsten för företag. Vad uppdatering har konkret inneburit är att en del av recensionerna tagits bort. Hur många recensioner det handlar om lämnar inte Google några uppgifter om.

Recensioner över ett företag i Google Maps Local

Varför Google gör en sådan uppdatering som denna är självklar. Recensioner är tänkt till att hjälpa andra med rekommendationer som är autentiska, hjälpfulla och trovärdiga. Påhittade recensioner är inte det. Oavsett om det är positiva eller negativa.

Rekommendationer som Google lämnar efter uppdateringen

Google lämnade lite rekommendationer för användarna av Maps vid uppdateringen. Man kan sammanfatta det enligt följande:

För recensenter

  • Säkerställ att du har läst riktlinjerna för innehållet.
  • Ibland vill du recensera samma företag men på olika geografiska ställen. Kom ihåg att ange vilket ställe det handlar om.
  • Skriv inte recensioner om dina nuvarande arbetsgivare. Det är inte tillåtet med recensioner från företagsägare eller anställda.
  • Inga URL:er är tillåtna i recensioner så därför får inga anges i innehållet.

För företagsägarna

  • Se upp för SEO eller reputation management tjänster som erbjuder/lovar att skapa recensioner till ditt företag. Google har sett påhittade recensioner  – Google har som mål att ta bort dessa.
  • Google tar inte bort negativa recensioner bara för att de är negativa, oavsett vilken relation som finns till Google. Istället uppmanas du att använda verktyget för att svara till användaren och ta itu med problemet.
  • Om ett företag påstå sig veta hur man tar bort recensioner så tro inte på dem. Google har inget samarbete med en tredje part för reputation management och Google tar inte bort recensioner ifall de inte bryter mot riktlinjerna.
  • Lägg inte upp en dator eller annan enhet där kunderna i direkt anslutning kan lämna omdöme om ditt företag. Istället kan du skicka ett e-mail som påminner din kund om att lämna en recension när kunden får tillfälle över för detta.
  • Kom ihåg att Google inte tillåter att du skänker presenter eller rabatter till kunder för att de ska lämna en recension.

För ”SEO”-folk

  • Google tillåter inte att du lägger upp recensioner åt andra. Så som att digitaliserar inlämnade recensioner som gjorts vid ett annat tillfälle.

För alla

  • Om du ser en recension som bryter mot våra riktlinjer, så kan du rapportera denna till Google genom att klicka på ikonen med en grå flagga intill recensionen. Du blir tagen till ett fält där du får berätta om varför du rapporterat recensionen. Notera att Google inte kommer följa upp detta individuellt med dig men att Google kommer granska din anmälan.

Även om detta har säkerligen hjälpt till ett bättre Google Maps så finns det fortfarande påhittade recensioner ännu efter uppdateringen.

Har du sett någon som drabbats av detta?

Om Carl Joel Määttä
Grundare av IntenseQ. Jag har ett stort intresse för internetmarknadsföring och webbutveckling. Jag bekantade mig med SEO-branschen år 2004. Efter att jag blev klar med min högskoleutbildning började jag arbeta dagligen med bl.a. SEO år 2010.

Följ Carl Joel Määttä på Google+.


Lämna dina kommentarer nedan