Publicerat
19 mars, 2013

Att vi dagligen möts av innehåll som kan uppfattas som skräpinnehåll eller spam är för många vanligt. Google försöker sitt bästa med att ta bort webbplatser och webbinnehåll från sitt sökresultat som är just spam. Den största delen görs manuellt genom automatiska algoritmer men en hel del annat sker manuellt.

Denna artikel ger dig en mer detaljerad insikt i Googles bekämpning av skräpinnehåll på webben.

Bekämpning av skräpinnehåll – En daglig rutin för Google

Enligt Google själva så skapas det miljontals webbsidor varje dag som är av typen spam. Vilket mycket väl kan vara realistiskt. Detta är ett problem för vilken sökmotor som helst då man måste se till att sökresultatet förblir relevant och användbart för användaren. För att seriösa och legitima webbplatser inte ska drabbas så har Google tagit fram algoritmer som automatiskt identifierar spam. Men de har även medarbetare som hjälper att manuellt granska och identifiera spam.

Vilka typer av innehåll klassas som skräp

Det finns många typer av innehåll som klassas som spam. Vissa webbplatser ser man att det framgår tydligt men andra som har mer sofistikerade metoder som inte syns lika väl. Några av dessa typer listas nedan:

  • ”Cloaking” – Olika innehåll visas. Ett för besökarna och ett annat för Googles sökrobot/spindel.
  • Hackade webbplats – Hackade webbplatser kan innehåll manipulerat innehåll eller länkar som leder besökaren mot oseriösa webbplatser
  • Dolt innehåll – Innehåll som inte syns direkt för en besökare men som ska exempelvis öka relevansens.
  • Parkerade domäner – Inget relevant innehåll finns på en parkerad domän.
  • Kopierat innehåll – Stora mängder kopierat innehåll från andra webbplatser som återpubliceras.
  • Automatiserat innehåll – Innehåll som automatiseras och som är nonsens.
  • Tunt innehåll – Innehåll som inte levererar något mervärde för besökaren.
  • Gratis webbhotell – Kostnadsfria webbhotell som många oseriösa webbplatser ligger på.
  • Onaturligt många länkar ut – Webbplatsen länkar onaturligt mycket ut från webbsidorna till andra webbplatser.
  • Onaturliga länkar till en webbplats – En webbplats har många onaturliga länkar till sin webbplats.
  • Användargenererat skräpinnehåll – Webbplatsen innehåller användargenererat spam. Vanligen sett i forum, gästböcker eller användarprofiler.

Exempel på sidor som blivit klassat som skräpinnehåll av Google

Det är alltid intressant att få exempel på webbsidor som blivit klassat som spam. Några webbsidor som har det kan du se nedan.

Webbplats med skräpinnehåll

I exemplet ovan så kan man få redan känslan utifrån mallen som använts att det inte handlar om en seriös sida. Innehållet och hur den är optimerad avslöjar att det inte är en seriös webbplats.

 

Webbplats med skräpinnehåll 2

Här är ytterligare ett exempel likt det föregående.

 

Kopierat innehåll på webbplatsen

I detta fall ser det ut som man har kopierat innehållet från Amazon och återpublicerat det på sin egen webbplats.

 

Oseriös webbplats

Till synes verkar webbplatsen ha en tilltalande design om man först ser på den. Men innehållet på webbsidan indikerar på annat.

 

Webbplats med skräpinnehåll 5

Här kan man förmoda att innehållet är kopierat om inte annat väldigt snarlikt och tunt.

 

Insikt i åtgärder som gjorts från Google sida

Väldigt nyligen så möjliggjorde Google att man kunde få insikt i vad som händer ”under huven”. De flesta åtgärder som görs är automatiska men en hel del är manuella. Dessa manuella åtgärder kan vi få nu en del statistik om och som beskrivs nedan.

Statistik om manuella åtgärder från Googles sida

För att se hur mycket manuella åtgärder Google har gjort mellan 2004 till 2012 så kan vi se det i grafen nedan och vilken typ av åtgärd det har varit.

Manuella åtgärder Google gör per månad

Ser man till grafen så ser man att det är i största fallen rent skräp som står för de manuella åtgärderna gjorda. Sedan är det svårt att urskilja vilket som därefter görs mest manuellt. Men man kan tänka sig att många av de andra områdena kan hållas nere därför största delen kan identifieras automatiskt. Just rent skräp kanske det inte finns då ännu tillräckligt sofistikerade metoder för att automatiskt kunna känna av och avgöra om det verkligen är skräp/spam.

Den sista punkten i grafen står för 4/2012 vilket även var detsamma då Google Penguin lanserades och därefter har Penguin uppdaterats och även Google Panda uppdateringen. Så man kan tänka sig att det manuella åtgärderna för bland annat rent skräp minskat efter den perioden.

Statistik för meddelanden till webbplatsägare

Sedan 2010 har Google blivit bättre på att meddela webbplatsägaren genom Google webmaster tools om problem har identifierats på webbplatsen. Till en början var det mestadels om hackade webbplatser. Men detta har med tiden utökats till andra typer av meddelanden som handlar om identifierat skräpinnehåll på webbplatsen.

Transparensen och informationen har blivit bättre men fortfarande sker mycket saker som påverkar en webbplats synlighet utan att det skickas någon information ut till webbplatsägaren.

Meddelanden till webbplatsägare från Google

Statistik för begärda omprövningar

Om man har blivit drabbad av en manuell åtgärd från Googles sida så kan man begära om en omprövning. Detta gör man efter att man åtgärdat det man har gjort fel. Enligt Google så behandlar man alla begärda omprövningar. Men för er som har varit med om en omprövning så vet ni även att det tar tid. Precis som med sökmotoroptimering och sökmarknadsföring så händer inget på ett par dagar eller veckor.

Begärda omprövningar per vecka

Grafen visar omprövningar som börjat ett par veckor in i 2006 till ett par veckor in i 2012.

I många fall så har omprövningar av webbplatsen skickats in utan att webbplatsen blivit drabbad av en manuell åtgärd. Det kan vara en normal trafiknedgång eller en förändring som skett i de automatiska algoritmerna.

Sammanfattningsvis.

Det finns många typer av skräpinnehåll som försöker ranka bättre i sökresultatet och webbplatser som använder sig av metoder som bryter mot sökmotorernas riktlinjer. Ibland medvetet och ibland omedvetet. Men oavsett vad så märker man av det när man väl drabbas.

När jag skriver drabbad så kanske det låter som webbplatserna blir ”skadade” eller har blivit utsatta för något hemskt. Men sanningen är ju den att webbplatsägarna själva har sig själv till att skylla på i nästan alla fall.

Det dagliga arbetet med att bekämpa skräpinnehåll för Google fortsätter, automatiskt och manuellt. Vi kommer se nya algoritmer och uppdateringar av gamla som motverkar spam. Ska du behålla synlighet så får du även anpassa och följa sökmotorns riktlinjer vare sig du tycker om det eller inte.

Behöver du hjälp med din internetmarknadsföring eller råd kring något av detta ovan så kan du kontakta oss för konsultation.

För att läsa mer om hur Google fungerar och se aktuell statistik med mera så kan du läsa på webbsidan om hur Google fungerar.

Lämna dina kommentarer nedan