Publicerat
5 april, 2013

Den senaste tiden har det hänt en hel del saker kring Googles åtgärdande för att motverka spam och köpta länkar. Detta innefattar bland annat två fall där större varumärken blivit straffade. Googles har åter gett sitt uttalande om länkar i olika sammanhang. Sammanfattningsvis om vad som skett kan du läsa nedan.

Interflora straffas och försvinner från sökresultatet

InterfloraDen 22 Februari visade det sig att Interflora, co.uk har förlorat sin synlighet i det organiska sökresultatet på sökord som ”flowers”, ”flowers delivery” och andra relaterade sökfrågor plus även deras eget namn. Deras länkstrategier som de arbetat med verkade bryta mot Googles riktlinjer gällande köpta länkar. Nu tycks det inte som Interflora arbetat själv med länkstrategier då de förmodligen är bäst på blommor men har ett par ”SEO-bolag” som hjälper dom med strategierna.

Varken Google eller Interflora gav kommentarer kring detta. Det rapporterades dock från andra webbplatsägare att Interflora bett dem ta bort länkar som pekat mot deras webbplats.

Vad man kan se är att detta var en manuell åtgärd/straff från Googles sida. Det har även skett tidigare att större varumärken eller webbplatser har drabbats av manuella straff som Google kommenterat tidigare om.

Åter i sökresultatet efter 11 dagar

Straffet kom lagom efter att Alla hjärtans dag hade varit och Interflora syntes åter i sökresultatet efter bara 11 dagar senare och ett par dagar innan Mors dag skulle firas. Dock så har Interflora inte återfått positionerna de  hade innan dom försvann från sökresultatet. Vilka exakta åtgärder Interflora genomförde för att komma tillbaka i sökresultatet har jag ingen insikt i men förmodligen en rensning av deras länkar till Interfloras webbplats vilket kunde styrkas av andra webbplatsägare som fick förfrågan om att ändra/ta bort länkar.

Interflora i sökresultatet

En del spekulerar att straffet var planerat till en kort tid inom en lönsam period för Interflora som en signal utåt. Men samtidigt inte över den mest lönsamma dagarna då Google inte vill skada sin relation till Inteflora som lägger stora pengar på sökannonsering med Google Adwords.

Även flera nyhetssidor i England straffades

Inte bara Interflora straffades just denna dag. Flera engelska nyhetssidor har fått deras PageRank värde nedgraderat till 0 efter att ha sålt artiklar med reklam som har innehållet länkar. Bland annat till Inteflora i vissa fall, närmare bestämt över 150st regionala nyhetssidor.

Påminnelse om att länkar bryter mot riktlinjerna

Under samma dag, 22 Februari som Interflora och nyhetssidorna blivit straffade så skriver Matt Cutts på Google en påminnelse om att sälja länkar som ger PageRank är förbjudet. Där skriver han att man ska vara försiktig ifall någon  frågar dig om du vill köpa länkar eller artiklar med reklam som innehåller länkar (eng advertorial) och som ger PageRank. Då detta strider mot Googles riktlinjer.

Matt skriver även att om man får meddelande i Webmaster Tools om att ”det finns artificiella eller onaturliga länkar pekande mot din webbplats…” så är det en indikation på att din webbplats förlorat förtroendet hos Google. Detta innebär då att din webbplats kan bli straffad och få sämre synlighet i sökresultatet.

Rykten om straff för ett större länknätverk

Den 7:e Mars gick det rykten om att ett stort ryskt länknätverk blivit straffade, sape.ru för att de säljer länkar. Ryktena startades därför att en del webbplatsägare upplevde att de tappat synlighet vid samma tillfälle och de gemensamt har köpt länkar från Sape. Bara en månad innan dess så twittrade Matt Cutts på Google att han kollade på en rysk tjänst som säljer länkar.

@dannysullivan @seocom just another day at the office for me. :) Okay, gotta look at some really naughty Russian link selling software now.

Länknätverket SapeKomplexiteten av att andra webbplatser säljer dessa länkar i Sapes länknätverk gör det mycket svårare att se hur Google skulle kunna straffa hela nätverket på en och samma gång. Dock så förmodar jag att effekten av de flesta länkarna från dessa nätverk fungerar dåligt (då automatiska algoritmer fungerar för att motverka värdet i dessa länkar) och har i sin största utsträckning negativ påverkan vid större tillämpning.

BBC blir straffade på endast en webbsida

Ett annat intressant fall som hände den 18 Mars var att en specifik webbsida på BBCs webbplats hade blivit straffade för onaturliga länkar. De hade tidigare fått meddelande i Google webmaster tools om onaturliga länkar till webbplatsen men eftersom webbplatsen i sig är så stor behövde de hjälp med att hitta ”felet”. I detta fall så verkar det inte som att BBC haft några intentioner på att bygga onaturliga länkar till sin webbplats.

En Googlare vid namn John Mueller svarade på en hjälptråd att efter han tittat närmare på just detta fall så visade det sig att det var för en specifik sida och inte hela webbplatsen. Detta hjälpte inte BBCs desto mer då han inte angav vilken specifik sida det handlade om.

BBC och länkarMen av detta så kan man då dra slutsatsen att om man får ett meddelande om onaturliga länkar mot webbplatsen så handlar det om specifika delar och nödvändigtvis behöver inte hela webbplatsen drabbas.

Länkkataloger tar betalt för utträde

Många som arbetar med SEO har på senare tid rensat upp länkprofiler för webbplatser som hamnat i knipa gällande onaturliga länkar. Detta har en del länkkataloger tagit tillfälle att utnyttja situationen med att tjäna lite extra pengar. Detta genom att ta betalt ifall man vill gå ur en katalog istället för vad man är van att betala för att finnas med.

Det finns verktyg från både Google och Bing som man kan neka/förkasta som är tänkt att hjälpa vid fall som dessa. Google har uttalat sig även att användningen av deras verktyg för att neka länkar inte är en tillräcklig åtgärd och det bästa är att ta bort problemet genom att ta bort länken helt till din webbplats. Men vilket inte är helt självklart om man inte har kontroll över länkarna.

Webbplatser som blir straffade för att sälja länkar och även länkar till dig

Matt Cutts la upp en video där han förklarar vad som händer om en webbplats som säljer länkar och även länkar till din webbplats. Se videon nedan:

Sammanfattningsvis så det som händer är att när Google upptäcker att en webbplats säljer länkar:

  • Webbplatser som säljer länkar får deras PageRank nedgraderat med 30-50%.
  • Webbplatsen kommer inte kunna delge sin PageRank och inte heller till andra genom länkar.

Han nämner även att ifall en sådan länk finns från en webbplats som säljer länkar (och blir straffad) till din webbplats så kommer det förmodligen inte skada din webbplats.

Men att du inte kommer påverkas negativt är förmodligen inte heller sant då vi har sett detta ske flera gånger tidigare om det har funnits större mönster av länkstrategier som dessa. Dessutom angående andelen av den nedgraderade PageRanken verkar inte vara applicerbart i alla fall då de engelska nyhetssidorna fick PageRank 0 vid straffet.

Sammanfattningsvis

Det är väldigt bra och ett ansvar du har som företagare att känna till hur det bolaget du anlitat arbetar med SEO och om de arbetar med länkstrategier. Arbetar man på ett sätt som inte följer riktlinjerna riskerar man att straffas och som i Interfloras fall. När man väl blivit straffad så är det inte alltid så lätt att återhämta sig. Men är man medveten om att man arbetar med kortsiktiga strategier så kan man förvänta sig att man blir påverkad förr eller senare. Aldrig tidigare har Google varit så aktiva med att bekämpa spam i deras sökindex som nu.

Lämna dina kommentarer nedan