Publicerat
31 januari, 2013

I Oktober 2011 gjorde Google en förändring i deras analysverktyg Google Analytics. De valde att utesluta informationen om vilka sökord som har använts för besökstrafik som kom från Google och när sökningarna skett via det säkra protokollet (SSL och syns som https). I Google analytics visas all denna besökstrafik i rapporten för sökord som Not provided. Detta känner du förmodligen redan till som använder Google Analytics.

Personlig integritet – Anledningen till ”Not provided”

Deras anledning till denna förändring var att det skulle skydda användaren och dess integritet genom att man inte avslöjar denna information för webbplatsägaren. Lite lustigt är att man kan delvis ”köpa” denna information genom annonsering med Adsense. Där denna information inte då är gömd på något sätt även om användaren söker via det säkra protokollet.

Jag kan tycka att om man verkligen värnade om den privata integriteten så skulle även besökstrafik genom annonser i det betalda söket även döljas om man gör en sökning genom det säkra protokollet. Så jag är inte övertygad om att detta var deras främsta anledning till att införa detta.

En stadig ökning för ”Not provided”

Om du trodde att Not provided inte skulle öka till andelen eller bli oförändrad vid detta lag så har du fel, tyvärr. Trenden visar att det fortsätter att öka. Och för många ligger värdet i snitt omkring 30% nu. Detta värde ser till andelen väldigt olika ut för olika typer av webbplatser. De webbplatser som är av en teknisk karaktär har en högre andel av Not provided.

Om du är intresserad av att hålla koll på hur det ser ut för att jämföra ditt eget värde så kan jag tipsa om webbplatsen (Not Provided) Count.
Här kan man följa ett par webbplatsers statistik för värdet och även gå in på detalj för specifika webbplatser.

Not provided i Google Analytics

Tips för att analysera ”Not Provided”-datan.

Den största delen av Not Provided för din webbplats startsida är oftast sökningar som gjorts på ditt varumärke/företag. Men det behöver såklart inte alltid vara så. Du kan analysera för hur stor varumärkesandelen var för startsidan innan uppdateringen ägde rum (Om du har haft Analytics installerat innan dess). Jämför dessa så kan du ta fram ett bättre värde för din andel av varumäkessökningar.

Om du vill på ett snabbt sätt se för hur mycket Not provided trafiken är fördelat över en viss profil så kan jag tipsa om en anpassad rapport som Avinash Kaushik har tagit fram.

Om Carl Joel Määttä
Grundare av IntenseQ. Jag har ett stort intresse för internetmarknadsföring och webbutveckling. Jag bekantade mig med SEO-branschen år 2004. Efter att jag blev klar med min högskoleutbildning började jag arbeta dagligen med bl.a. SEO år 2010.

Följ Carl Joel Määttä på Google+.


Lämna dina kommentarer nedan